Menu |
|
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Rozrywka | |||||||||||||
|
|||||||||||||
Uruchomiłeś grę. Do wyboru pojawiają się dwa okienka: Wigle i Maya. Co wybrać? Wigle - to darmowy serwer, na Maya - kiedyś płatny, dziś również darmowy. Wybierasz który chcesz. Klikasz i widzisz zestaw 10-ciu serwerów. Nr 1 i 4 różnią się od pozostałych. To serwery gdzie walka z potworami jest dozwolona, ale pomiędzy graczami już nie. Z tego właśnie powodu te dwa serwery polecam początkującym (chyba, że mają skłonności masochistyczne i lubią często umierać, bo PK, czyli Player Killerów-Zabójców Graczy, nie brakuje :)) Jeśli wybrałeś postać Dark Knighta (DK) lub Dark Wizarda (DW) to "obudziłeś" się w Lorencji, jeśli wybrałeś Elfa - startujesz w Norii. Lorencja i Noria, to dwie z kilku krain świata Mu. Pierwsza przypomina zwykły polski krajobraz (trochę trawy, trochę ruin, jakiś kurz w powietrzu, bezlistne drzewa, no - zadupie jakieś ;)), druga to kraina elfów - cukierkowe pejzaże, pełne kolorowych motylków, kwiatów i latającego w powietrzu puchu. No lukier, że palce lizać - fuj ;). Dziewczynom pewnie się spodoba :). Stoisz więc pośrodku jakiegoś miasteczka i nie wiesz co robić. Po pierwsze przyjrzyj się ekranowi. Na dole znajduje się pasek z interesującymi cię rzeczami. Wygląda on np. tak: ![]() Patrząc od lewej mamy tutaj: - Rozciągnięty zwój: panel komend. Jego dokładny opis znajdziesz tutaj. - Dwie dziwne liczby: pokazują nam nasze położenie, nauczycie się z czasem określać dzięki nim swoje położenie na mapie. Wyobraźcie sobie ze mapa jest przekręconym kwadratem. Jego rogi mamy na górze, dole, lewo i prawo. Jeśliby kwadrat podzielić jak szachownicę, mielibyśmy bardzo dużo małych kwadracików, każdy z nich miałby przypisane do siebie dwie cyfry określające jego położenie na dużym kwadracie. Zapytacie - dlaczego przekręcamy ten kwadrat, tak żeby rogi były na górze i dole? Odpowiadam: Ponieważ dokładnie taki obraz widzicie na ekranie i dokładnie tak są numerowane wskaźniki małych kwadracików. Jeśli byście szli np. cały czas na północ (do góry) to zmieniałyby się obydwie cyfry, jeśli jednak pójdziecie np. na północny-wschód (na skos), ulegnie zmianie tylko jedna współrzędna. Trochę zakręcone, ale mam nadzieję, że zrozumieliście. :) Jak wyglądają mapy zobaczycie w dziale o jakże oryginalnym tytule Mapy ;). - Czerwony kryształ z cyferką: podaje aktualny poziom naszego cennego życia. Jeśli pechowo czerwony płyn spadnie nam do zera - giniemy. Ale to nie jest koniec gry! Kiedy zginiemy budzimy się w stolicy krainy w której nas coś lub ktoś dopadł :) Kiedy giniesz, masz niewielką szansę, że część twojej zbroi, broń lub coś co masz w plecaku, wypadnie na ziemię. Zazwyczaj szansa ta jest jednak malutka (z wyjątkiem sytuacji, kiedy jesteś mordercą :P) - Trzy kwadraty z butelkami: czerwona - regeneruje życie, niebieska - - magiczną energię (mana), niewidoczna zielona - jest odtrutką. Można także w tym polu umieścić inne rzeczy, np. alkohol. Robi się to wciskając klawisz ctrl+E i wskazując na butelkę alkoholu itp. Liczby w rogach to ilość butelek, w dolnym rogu są litery: Q, W, E - jeśli naciśniesz te klawisze na klawiaturze, wypijesz odpowiednią fiolkę. W polu pierwszym może się też pojawić jabłko - działa jak fiolka uzdrawiająca. Fiolki mogą być różnego rodzaju, małe, duże i bardzo duże. Jeśli naciśniesz klawisz a posiadasz różne rodzaje fiolek w plecaku, zawsze wipijesz tą największą. - Pole ze znaczkiem i cyferką (lub bez): to symbol twojego czaru. Jeśli jesteś DW na początku masz tylko jeden czar. Kiedy nauczysz się ich więcej i klikniesz na to pole rozwinie się okienko pokazujące wszystkie czary, które umiesz. Jeśli przytrzymasz klawisz "alt" i naciśniesz klawisz z numerem przypisze cyfrę do czaru, który akurat jest aktywny. W ten sposób można szybko przełączać się pomiędzy czarami. Więcej o czarach w dziale Czary i umiejętności. Chorągiew: opcja ta służy do otwierania panelu "party", czyli statusu twojej drużyny. W okienku można zobaczyć graczy, którzy są z tobą w drużynie,stan ich życia i koordynaty na których przebywają. Więcej o tym w dziale Party. Lupa: otwiera panel charakterystyk twojej postaci. Opisane są tutaj cztery charakterystyki: siła, zręczność, życie i energia. Siła odpowiedzialna jest i potrzebna do tego by używać cięższych zbroi, tarcz, broni, oraz zadawać większą ilość ran wrogom. Zręczność potrzebna jest do używania części broni, od niej zależy szybkość ataku postaci, ma również wpływ na obronę. Życie to parametr wpływający tylko na to czy przeżyjemy, czy nie - im większe życie, tym więcej punktów życia w czerwonym krysztale. Energia jest potrzebna głownie magom do czarów, ale także do używania przez inne postacie różnych umiejętności. Od tego parametru zależy ilość many - magicznej energii w niebieskim krysztale. Od jej wielkości zależy także siła rzucanych czarów. W oknie tym możemy również obok podstawowych czterech charakterystyk zobaczyć różne cyfry: przy sile - jakie uszkodzenia zadamy wrogowi, przy zręczności jaką mamy obronę i szybkość ataku (aby zobaczyć swoją PRAWDZIWĄ obronę, należy podzielić ją przez 2, nie wiem dlaczego tak to działa, ale nie ja to wymyśliłem więc...), przy energii - siłę magicznego ataku. W oknie tym pojawiają się także czerwone pola ze znaczkiem "+". Oznacza to, że zwiększyliśmy nasz poziom i możemy dodać kilka punktów do swoich statystyk. DK, DW i Elf dostają po 5 punktów na poziom. Plecak: jeśli klikniesz na niego otworzy się okienko pokazujące twój ekwipunek zarówno w plecaku, jak i założony na postać. Aby założyć coś co jest w plecaku na postać musi być spełnione kilka warunków: musisz mieć wystarczający poziom, wystarczająco duże współczynniki siły/energii/zręczności, przedmiot musi pasować do miejsca - nie da się włożyć miecza w miejsce hełmu itd. Kiedy przedmiot możemy założyć, pole pod nim będzie niebieskie, jeśli nie - czerwone. - Żółto-czarny pasek: określa postęp zdobywania przez twoją postać doświadczenia. Jeden poziom podzielony jest na 10 części (nazywane są barami, od ang. bar - pasek) Jeden bar oznacza, że zdobyłeś 10% doświadczenia potrzebnego do wejścia na wyższy poziom. Numeracja zaczyna się od "0", czyli np. na zdjęciu postać zdobyła ok. 12-13% doświadczenia potrzebnego by awansować. - Niebieski kryształ z cyferką: informuje nas o stanie energii potrzebnej do rzucania czarów lub używania umiejętności. Gdy spadnie do zera, a w plecaku mamy fiolki many, największa z nich zostanie automatycznie wypita. Potem następna itd. aż do wyczerpania fiolek w plecaku. Wtedy - czas uciekać ;). - Fioletowa fiolka: określa poziom staminy - czyli wytrzymałości, którą tracisz kiedy walczysz lub biegasz. Na niektórych serwerach nie działa. -Obejmujące się postacie: Nie jest to bynajmniej skrót do strony o gejach, ale przycisk otwierający okienko przyjaciół. Dzięki temu możesz zobaczyć, gdzie są, czy grają, porozmawiać z nimi w okienku, lub wysłać im list, który odbiorą, kiedy zaczną grać. Koszt listu to 1000 zen. Reszta bezpłatna :). Miecze: dzieki tej opcji możesz zapisać się lub wystąpić z gildii, a jeśli jesteś Mistrzem Gildii, możesz też dołączać lub wyrzucać innych. Teraz musisz nauczyć się chodzić :) Ruch odbywa się poprzez wskazanie myszką punktu i naciśnięcie lewego przycisku. Możliwy jest także bieg, ale tylko wtedy, kiedy posiadasz buty +5 lub wyższe - co to jest "+5" ? O tym, po tym :) Jeśli wyszedłeś z miasta przez którąś z bram, możesz wypróbować prawy przycisk - służy do ataku. Wybierz potwora, wskaż na niego myszką i prawy klawisz. Chwila walki i.... zginąłeś...:) nie przejmuj się, początki są trudne. Ale wracając do miasta. Znajduje się tutaj kilka miejsc, które warto odwiedzić. Po pierwsze poszukaj rycerza stojącego przy skrzyni (w Lorencji jest dwóch,w Norii jeden). Kiedy go znajdziesz, najedź na niego myszką, a gdy pojawi się rozkosznie kłapiąca szczęka kliknij lewym przyciskiem. Otworzy się okienko twojego plecaka oraz obok okienko skrzyni. Za pierwszym razem jest pusta, ale szybko to nadrobimy :). W skrzyni tej możesz przechowywać do 100mln zen (miejscowa waluta w świecie MU) przedmioty, jewele (klejnoty) itp. Skrzynia jest chroniona 4-cyfrowym kodem (jeśli uaktywnisz tą opcję zaznaczając odpowiedni przycisk). Za każdym razem kiedy wyciągasz coś ze skrzyni pobierana jest drobna opłata (podana jest ona na dole okienka), która rośnie wraz ze zdobywaniem przez ciebie kolejnych poziomów. W Lorencji znajdziesz również kowala. Twoja zbroja i broń będą się niszczyły, na szczęście powoli, a kiedy będzie uszkodzona w 50% w górnym prawym rogu na żółto pojawi ci się komunikat ostrzegawczy, podający aktualną wytrzymałość przedmiotu. Stan uszkodzenia nie wpływa na statystyki przedmiotów, aż do momentu całkowitego zużycia. Te uszkodzone elementy naprawia za odpowiednią opłatą właśnie kowal. Od 80 poziomu można samemu naprawiać swoje zbroje. Mag, stojący przy wieży z teleskopem, to typowy sklep w świecie MU - zawiera on podstawowe zbroje, czary i komponenty dla magów. Podobne sklepy z przedmiotami dla DK czy Elfa porozrzucane są po całym świecie. Np. dla elfów można go znaleźć w Norii w mieście lub w Devias, daleko na zachodzie. W centrum miasta w Lorencji znajduje się Bar. Tutaj kupisz trudnki przyspieszające twoje ataki na krótki czas i scrol teleportu, pozwalający wrócić szybko do miasta. W Norii znajduje się też przedziwna maszyna - Chaos Goblin Machine, ale o niej dokładnie w osobnym dziale. Teraz właściwie nie pozostaje nic innego jak wyruszyć do walki. Jeśli wylądowałeś w Lorencji, twoim pierwszym celem będzie zapewne Spider lub Budge Dragon. Na samym początku nie polecam Bull Fighter-ów. Jeśli jesteś elfem zaczniesz od eliminowania Goblinów lub Chain Scorpionów. Po zabitym stworku pozostaje kupka złota, przedmiot lub nic. Zbiera się to z ziemi naciskając lewym klawiszem myszki, albo spacją (tak jest szybciej). Jeżeli nie ty zabiłeś stworka, albo zabiłeś na spółkę z kimś, a on zadał więcej ran - nie podniesiesz od razu przedmiotu. Komunikat na ekranie poinformuje cię, że przedmiot nie jest twój. Odczekaj kilka sekund i spróbuj podnieść go ponownie. Kiedy nazbierasz dużo niepotrzebnych przedmiotów, udaj się do miasta i tam u dowolnego kupca sprzedaj je - klinknij na sprzedawcy i po prostu przenieś rzeczy ze swojego plecaka do plecaka sprzedawcy. Jeżeli sprzedawane rzeczy mają status +5 lub lepszy, sprzedający zapyta się, czy jesteś pewny. O statusach przedmiotów, ich opcjach, kolorach itp. w dziale Skill, option, luck. Jeśli znudziło ci się zabijanie potworów, lub czujesz się już supermenem, bo pająki padają jak muchy ;), możesz spróbować swoich sił w walce z innym graczem. Sposoby i konsekwencje opisałem w dziale Walka. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
![]() |